جنبه ی منفی مصرف شیرین کننده های مصنوعی

 هر روز به تعداد افرادی که به مصرف شیرین کننده های مصنوعی رو می ٱورند، افزوده می شود اما این موضوع نگرانی محققین را درمورد وضعیت سلامت جامعه برطرف نکرده است.

درمقاله ای که در مجله ی Cell pressمنتشر گردید، شواهد تعجب آوری درمورد تأثیرات منفی مصرف شیرین کننده های مصنوعی بر سلامت ارائه شده است.

دکتر Swithersنویسنده ی مقاله می گوید: اطلاعات بدست آمده خلاف  این ایده را که مصرف نوشیدنیهای رژیمی بدون خطر است، ثابت کرده است.

از آنجائیکه  مصرف نوشیدنیهاییحاوی قند با چاقی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک مرتبط است بیشترافراد به نوشیدن نوشابه های رژیمی (شکر مصنوعی ) رو آورده اند ، اما مطالعات انسانی نشان داده است که مصرف نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی با چاقی، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک  و همچنین بیماریهای قلبی عروقی مرتبط است.  مصرف تنها یک عدد از این نوشابه ها در روز می تواند خطر این مشکلات را بطور چشمگیری افزایش دهد.

از این گذشته الگوی فعالیت مرکز لذت در مغز در پاسخ به مصرف این شیرین کننده های مصنوعی تغییر می کند که نشاندهنده ی عدم ارضأ حس لذت از مصرف شیرینی با خوردن این نوشابه ها است. مطالعات بروی موش ها و ratها نشان می دهد که مصرف نوشابه های  بدون کالری پاسخ فیزیولوژیک به چشیدن شیرینی را سرکوب کرده و موجب می گردد حیوان درخوردن مواد پرکالری و شیرین دیگر زیاده روی کرده و چاق شود.

 با کنار هم قرار دادن این یافته ها مشخص می گردد که خطر مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت انسان به اندازه ی مصرف شکر است و ممکن است مضرات مصرف شکر معمولی را تشدید کنند.

به گفته ی دکتر Swithers: این یافته ها نشان می دهد که نوشابه های رژیمی میتواند یک پیام معکوس برای بهداشت عمومی به همراه داشته باشد. بر این اساس به همه ی افراد محدود کردن مصرف این شیرین کننده ها همانند  محدود نمودن مصرف شکر معمولی را توصیه می کنیم.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130710122000.htm